Ik ben regelmatig te gast bij redacties van vakmedia om kennis, kunde en mijn visie op het recruitment vak te delen met mijn vakgenoten. Omdat je deze externe publicaties niet wil missen, verzamel ik ze ook hier. Klik op de link om het volledige artikel te bekijken in de originele publicatie.
Voor een goede kandidaat komt de recruiter nu graag de jungle uit
Recruitment: Zelden waren er zo weinig mensen voor zo veel vacatures. Om topkandidaten te werven, moet een recruiter hard werken en niet te veel eisen te stellen.
[….]
Bij recruitmentbureaus die voor externe bedrijven werken, is het soms lastiger hard te zijn: je hebt het toch tegen je de klant. Voor deze bureaus is het moeilijker eerlijk te zeggen dat ze met déze eisen op een krappe arbeidsmarkt niemand gaan vinden, legt recruitmentadviseur Tamara Rood uit. Ze begon acht jaar geleden met werving en selectie, en helpt nu als freelancer bedrijven met recruitmentvraagstukken. ‘’ik zie soms vacatures van recruiters langskomen waarvan zij zelf ook moeten weten dat die nauwelijks te vervullen zijn. de wil van de opdrachtgever is kennelijk nog te vaak wet’’.
[…]
Het is de reden dat Rood soms op vakantie toch éven een telefoontje aanneemt voor haar klanten: de kandidaat wacht niet.
[…]
Cruciaal is dat je als recruiter een kandidaat weet te overtuigen op jouw aanbod in te gaan. Dat kan lastig zijn, want in sommige branches krijgen mensen vele aanbiedingen per week. Volgens Rood is het belangrijk dat recruiters goed doorzien waar kandidaten in geïnteresseerd zijn. ‘’Vaak speculeren bedrijven maar wat. Wie het een kandidaat echt vraagt, krijgt soms heel andere antwoorden’’. Ze noemt het voorbeeld van de secundaire arbeidsvoorwaarden. ‘’De pingpongtafels, sportlessen en teamuitjes vliegen je om de oren, maar iemand die net een kind heeft gekregen, zal geïnteresseerd zijn in stabiliteit en wat meer salaris’’.
[…]
Want dat is uiteindelijk waar het allemaal om draait: niet alleen de juiste kandidaat vinden, maar ook zorgen dat iemand er niet binnen afzienbare tijd weer tussenuit piept. ‘’De pingpongtafel en de dierentuin zijn leuk, maar uiteindelijk gaat het gewoon om werk’’, zegt Rood. Ze helpt bedrijven daarom een langetermijnplanning op te zetten. ‘’Als je bedenkt waar jij over een jaar wilt staan, kan je als bedrijf vaak al redelijk uittekenen wat voor mensen je daarvoor nodig hebt. En dan kun je ook echt de tijd nemen om bekend te worden binnen die doelgroepen en je als bedrijf profileren’’.
Dit artikel is gepubliceerd door Loeka Oostra op 25 juni 2019. Lees hier het volledige artikel op NRC en lees meer over werven in tijden van arbeidsmarktkrapte.
Tamara Rood is Strategisch Recruitment Adviseur en helpt bedrijven in de techniek en IT tegen lagere kosten zelfstandig, sneller en structureel de beste mensen te werven. Plan een kennismakingsafspraak.